34400.net
Кузнецовськ - Новини без цензури
ГОЛОВНА // Різне // Атомний зашморг чи золота рибка?

Атомний зашморг чи золота рибка?

20.01.2011

9

841

Публікуючи досить резонансний авторський коментар «Продане небо, отруєний край?..» до повідомлення про підписання ліцензії на продовження терміну експлуатації ядерних енергоблоків РАЕС, редакція очікувала певної критики і хоч якоїсь реакції з боку керівництва «Енергоатому» та станції. 

Нагадаю: мова йшла про те, що під час підготовки рішення про продовження експлуатації відпрацьованих енергоблоків не було озвучено позиції ДКЯРу по соціальних аспектах цього експерименту. 

Однак там, мабуть, не цікавляться громадською думкою – або ж нічого сказати. Жодної реакції, жодного офіційного відгуку на публікацію не було; «ніхто не гавкне, не лайне – неначе й не було мене», за словами Шевченка.

Що ж, прийом справді ефективний: проігноруй незручне запитання – і його ніхто не помітить. Це брехню треба розвінчувати, а правду можна просто замовчати…

Та найприкріше, що через відсутність чіткої позиції атомників по соціально-економічній компенсації ризику від діяльності ядерних установок при продовженні терміну їх експлуатації більшість читачів газети і користувачів кузнецовського інформаційного порталу «www.34400.net» сприйняли авторську позицію як чергове намагання побільше «урвати» від РАЕС. Чомусь вважається, що атомна електростанція для районної казни – дармова «дійна корова», за рахунок якої можна закрити бюджетні дірки і вибити певні блага, які оплатять атомники із своєї кишені.

Скажімо, користувач Assol пише: «Погоджуюсь з автором, але частково. На жаль, проблема, порушена в статті, не є проблемою місцевого масштабу. Так само можуть вимагати пільг і покращень умов громадяни, що мешкають поблизу великих промислових чи хімічних підприємств або інших шкідливих обєктів».

Користувач reks взагалі безапеляційно заявляє: «Авторська позиція цілком зрозуміла: урвати побільше від сусідства з РАЕС. Як і в кожного громадянина нашого суспільства. Тільки одні про це думають, а інші думають і говорять. Щоб зробили електроенергію дешевшою, а краще даремною для жителів 30 км зони. По одній копійці, наприклад. І це хочуть люди, в яких "сучасні котеджі, що споживають по 20-30 кВт/год на добу"Атомна електрика найдешевша нині, але це не значить, що вона даремна. І блоки рано чи пізно доведеться закривати і будувати нові. Але поки є можливість продовжити експлуатацію діючих. Як у всьому світі. Закривати будуть інші покоління, хочеться вірити з іншою свідомістю і культурою».

Ось ще одна оцінка користувача Alhimka: «стосовно електропостачання зони спостереження – низька напруга свідчить про ряд недоліків як електромережі, так і знань фахівців у даній області. Зазвичай низька напруга свідчить про перевантаження електромережі, а це є безпосереднім недоліком енергетиків».

Або ж коментар без підпису: «Продовження ресурсу енергоблоків дає робочі місця для людей! Те, що дороги погані і т.д., то це проблема не АЕС, а влади!!! АЕС достатньо виділяє коштів на все: і на басейн, і на різні об'єкти. А де діваються гроші? – Ви й самі знаєте».

Здається, доречні зауваги?..

Але ж ми не вибирали собі такого потенційно небезпечного сусідства і не вимагаємо чогось надмірного типу молочних рік і кисільних берегів! І якщо вже маємо під боком ядерний об‘єкт, то Закон України «Про використання ядерної енергії» гарантує наші права та компенсації ризику.

Зокрема, стаття 12 «Соціально-економічні умови проживання та праці громадян у місцях розміщення ядерних установок» цього закону гласить: «Населення територій, на яких розміщуються підприємства з видобування і переробки уранових руд, ядерні установки, об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності, у тому числі на використання частини коштів, що інвестуються в будівництво підприємства з видобування і переробки уранових руд, ядерних установок і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, на будівництво об'єктів соціального призначення; створення та підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури, у тому числі захисних споруд, що використовуються під час аварій, забезпечення препаратами стабільного йоду; пільги з оплати за спожиту електричну енергію за тарифом, що встановлюється відповідно до Закону України "Про електроенергетику" (575/97-ВР) для населення, яке постійно проживає в 30-кілометровій зоні атомних електростанцій; виконання заходів з поліпшення умов проживання та праці громадян, які мешкають на означених територіях, за процедурами, встановленими Кабінетом Міністрів України».

Отже, ми не ведемо мову про надумані чи завищені вимоги до атомників; ці компенсації чітко прописані в законі, а ми лише просимо його належно виконувати. Та й, зрештою, половина жителів зони спостереження, скоріш за все, не переймаються тим, що є виробничники (АЕС), а є експлуатаційники (енергогенеруючі компанії). Якою може бути філософія простої людини, коли у неї на городі стоять градирні, а в хаті ледь жевріє лампочка Ілліча? А крайнього у нас завжди знайдуть…

«Погані дороги» – хіба вони не належать до «спеціальної соціальної інфраструктури»? Зрештою, чи в ідеальному стані хоча б «евакуаційні» дороги на випадок (не доведи, Господи) аварії на АЕС?

«Робочі місця» – чи справді їх достатньо на станції і в місці? Вже сьогодні Кузнецовську треба дбати про далеку перспективу. Адже без промислових підприємств після закінчення терміну експлуатації станції місто помре – як містечка гірняків біля закинутих відпрацьованих шахт на Донбасі. А виробничу інфраструктуру міста недоречно розвивати у відриві від економічного потенціалу краю.

Продовжимо далі. Стаття 12-1 вищенаведеного Закону вказує, що «Платниками збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, є підприємства з видобування і переробки уранових руд, експлуатуючі організації (оператори) ядерних установок, а також підприємства, які є замовниками будівництва таких установок (об'єктів). …

Перерахування коштів збору на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення здійснюється платником збору щомісячно відповідно до порядку, встановленого Кабінетом Міністрів України.

Експлуатуючі організації (оператори) ядерних установок сплачують збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, в таких розмірах: один відсоток обсягу реалізації електроенергії, що виробляється на атомних електростанціях України, за відповідний період (без урахування ПДВ)».

Отже, не чужого просимо, а свого?.. Крім того, та ж стаття 12-1 цього Закону розширює наші права: «Розмір збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, при будівництві нових підприємств з видобування і переробки уранових руд, ядерних установок встановлюється Кабінетом Міністрів України окремо для кожного об'єкта на підставі пропозицій органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади за погодженням із замовником будівництва. Зазначені кошти враховуються в кошторисі будівництва нових об'єктів. Перерахування здійснюється пропорційно до освоєних капітальних інвестицій».

Згодіться: якщо прирівняти продовження терміну експлуатації ядерних енергоблоків з новим будівництвом, хіба недоречно переглянути і відповідні соціальні видатки? Якби рішення про продовження ресурсу 1-го і 2-го енергоблоків станції не було прийнято, через 5 років на РАЕС працював би лише 4-тий блок (термін експлуатації 3-го закінчується у 2016 році). Відповідно, персонал станції зменшився б наполовину, а безробіття пропорційно зростало б. Через відсутність альтернативної виробничої інфраструктури Кузнецовськ поступово перетворився б на вимираюче місто. Продовження ресурсу лише відстрочило цей процес на 20 років, але проблема залишилася. Чому б уже сьогодні не перебачити кошти на участь у спільних проектах і програмах з інвестиційної діяльності та створення виробничо-переробної і промислової інфраструктури в регіоні?..

Сергій СКІБЧИК.

 Однак позиція влади часто йде в розріз із побажаннями громадськості. Чи в повному обсязі сьогодні надходять кошти соціально-економічної компенсації ризику із спецфонду місцевого бюджету і чи маємо моральне право вимагати більшого за сусідство з атомним гігантом, – про це ми вирішили запитати голову Володимирецької райдержадміністрації Володимира Федоровича Ткачука.

– Влада району не стояла і ніколи не стоятиме осторонь проблеми соціального захисту жителів 30-кілометрової зони РАЕС і Володимиреччини загалом. Але до його вирішення треба підходити зважено і розумно.

Звичайно, хочеться мати гарні дороги, басейни і електрику по 10 копійок за кіловат. Та проста логіка показує: для того, щоб жителі району отримали якусь пільгу, її має хтось оплатити: урізати фінансування інших статей або збільшити тариф на електроенергію. Тож можна просити дуже багато, а отримати тільки солодку відмову чи перспективні обіцянки. Скажімо, на будівництво міських очисних споруд у Бабці передбачено біля 60 мільйонів гривень, а в рік виділяється лише 2-2,5 млн. грн. Можна «вибити» подібні обіцянки й на інші проекти в районі – але без росту виробництва енергії на АЕС (і, відповідно, збільшення відрахувань на соціальні потреби) чи зміниться реальна ситуація на краще?

Тож не слід бажати неможливого. Тим більше, у цій ситуації більше залежить не від атомників чи місцевої влади, а від законодавців у Верховній Раді, які мають прийняти зміни до відповідних законів.

Але роботу з покращення соціальних умов жителів зони можна і треба вести. Це – тривалий у часі процес. Сьогодні ведеться погоджувальна робота із керівництвом РАЕС та профільними організаціями і комітетами України. Далі будемо звертатися до народних депутатів з виробленими пропозиціями поправок до законів, а Верховна Рада має передбачити зміни або відповідні статті фінансування в державному бюджеті. Отже, за рік нічого не змінити.

Та вже сьогодні ми активно і наполегливо працюємо над виробленням спільного, виваженого депутатського звернення до «Енергоатому» та Верховної Ради, розробляємо обґрунтовані пропозиції для поправок у законодавстві; триватимуть обговорення і в широких колах громадськості. Тобто наразі ми окреслюємо коло проблем, які потребують вирішення на найвищому рівні. Адже наша атомна станція – не єдина на Україні, і соціальні пільги стосуються не лише нашого краю.

А фінансування соціально-економічної компенсації ризику жителів краю відбувається в межах 1 відсотка, передбаченого законом. Торік наприкінці осені з цих коштів в районний бюджет надійшло  4 млн. грн. (71 відсоток); кошти освоєні повністю. Цьогоріч за умови стовідсоткового фінансування сподіваємось отримати біля 6 мільйонів гривень. І чим більше вироблятиме електроенергії РАЕС, тим більше коштів поступатиме в районний бюджет.

Всього коментарів: 9
1
Юрій_Рабий | 21.01.2011 | 01:46
+ (0) -
А я вважаю, що ВСЕ в НАШИХ РУКАХ! На превеликий жаль, ми живемо в країні де тобі ніхто нічого просто так не збирається давати, навіть якщо тобі воно і по праву належить... Потрібно відстоювати свої права! Громада має виходити на мітинги і ВИМАГАТИ! Якщо хтось має зиск від РАЕС то й ми повинні мати з того більше ніж маємо! Потрібно ВИМАГАТИ, щоб створювалися нові робочі місця! Потрібно ВИМАГАТИ, щоб ми платили за електроенергію менше! Потрібно ВИМАГАТИ, щоб РАЕС компенсовувала 50% комуналльних плтежів. Потрібно ВИМАГАТИ, щоб була розширені межі міста і земля для будівництва була дешева, а для тих хто вперше бере, безкоштовна! Якщо громада буде мовчати то все буде "тихо, мирно і спокійно". От лише хтось отримуватиме працюючи на РАЕС 10000, а хтось живучи і працюючи біля РАЕС, 1000 чи 2000. Вважаю це НЕСПРАВЕДЛИВИМ!
2
Karharodon | 21.01.2011 | 02:47
+ (0) -
А чому немає жодного протесту громадськості з цього приводу? Чому люди не виходять пікетом?
3
reks | 21.01.2011 | 10:58
+ (0) -
Вже 2011 рік, а в свідомості ще застряг 1990. Йде так зване "обговорення громадськістю", яке заключається знов-таки "...ви нам дайте побільше, а ми освоїм". Словом хай працюють і заробляють, а влада розприділить. Та тій РАЕС свої працівники не потрібні, а то ще "сусідствуючі" чогось хочуть. Потрібно ВИМАГАТИ, щоб створювалися нові робочі місця! Не треба путати зайнятість населення з робочими місцями. Непотрібними клерками вже давно забита Україна, корками з наприклад Старої Рафаловки завалена і РАЕС. Якщо є якісь соціальні відрахування, то їх вистачить лише на облаштування влади і осіб наближених. Влада весь час займається власними проблемами. А як наприклад з соціальними відрахуваннями у гастарбайтерів чи приватних підприємців з мільйоними оборотами? Називається, ви створюйте, а ми споживемо. Кожний, за рідким винятком, шукає власну вигоду і вимагає в інших совісті. Тільки самим ту совість мати незручно стало. РАЕС належить на цей час державі, вважай Кабінету міністрів. Як схочуть, так і розприділять. Не стане станція працювати винятково на 30 км зону. Люди дурні-дурні, а вумні.
4
Karharodon | 21.01.2011 | 13:44
+ (0) -
Головне не мовчати, через Інтернет, друковані ЗМІ, телебачення донести це простим людям.
5
Юрій_Рабий | 21.01.2011 | 15:37
+ (0) -
Та мова не про атомну безпосередньо, а про владу, про дежаву... Ніхто губу не розкатує, а мовиться про логічні речі... Наприклад, мені від атомної нічого не треба.. Я і сам можу організувати своє життя... Але мовлю в цілому! Вважаю сьогоднішній стан справ НЕСПРАВДЛИВИМ!
6
reks | 21.01.2011 | 16:40
+ (0) -
Оце відкриття Америки - сьогоднішній стан справ несправедливий! А коли він був справедливий і де? І що таке справедливий стан справ? Була колись ідея - від кожного по здатності, кожному по праці. Що з того вийшло? Виявилося фата моргана. Справедливість в кожного своя, це тільки на мітингах і зборах всі чесні стають. А насправді з появою приватної власності на засоби виробництва в людях торжествують ЗЛОБА, ЗАЗДРІСТЬ І ГЛУПСТВО. Прочитати тільки "Сьогодні ведеться погоджувальна робота із керівництвом РАЕС та профільними організаціями і комітетами України...." Яка робота, ким ведеться, для чого? Скільки потрібно, щоб вирішити цю надскладну задачу? Більше часу і ресурсів ніж на Марс злітати?
7
Karharodon | 22.01.2011 | 19:00
+ (0) -
То мовчіть і надалі, а влада зробить свою справу, завдяки вашому мовчанню.
8
reks | 24.01.2011 | 12:45
+ (0) -
Начебто колись якась говорильня впливала на владу? Єдиний вплив на владу це вибори. А ще краще, коли після виборів нова влада починає розбиратися з "подвигами" старої. Чого в Україні ще не було. А було завжди, кого не виберуть, а навіть свині біля корита не міняються. Та нічого не зміниться, на зміну одним хазяям життя приходять інші. Ось і все. Ситуацію може виправити тільки "розвиток продуктивних сил". Або просто - праця і тільки праця. А відкриття чергового центру зайнятості і заклики до підвищення народжуваності в 21-му столітті вже нічого не змінять. Хоча показне правдорубство є одним із способів потрапити у владу. За невеликим винятком у владі вже починають "правдоруби" говорити і робити зовсім інше.
9
reks | 24.01.2011 | 12:51
+ (0) -
А на рахунок "Продане небо, отруєний край?", так і місцевому населенню і взагалі Україні радуватися потрібно, що збудували РАЕС. А то скільки "талантів" замість роботи (не самої тяжкої) ситно їсть і м'яко спить. А не в'яже арматуру в Підмосков'ї чи збирає апельсини в Греції. Це в кращому випадку, бо в гіршому обслуговує в турецьких борделях селян.
Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію, яку не встигли видалити чи пропустили адміністратори. Якщо у вас є докази, що наведені в коментарях факти не відповідають дійсності – звертайтесь на редакційну пошту info@34400.net з конкретними зауваженнями і коментарі будуть видалені.
Ім'я *:
Email:
Код *:

ТОЧКА ЗОРУ

Вараш чи Кузнецовськ? (2015)

Всього відповіли: 10367
Як вирішити проблему безпритульних тварин в місті?

Всього відповіли: 7254

Останні новини

 
200

34400.net © 2011-2016

Кузнецовськ - новини без цензури

Використання матеріалів сайту дозволено лише з посиланням (для інтернет-видань - гіперпосиланням) на "34400.net".

Адміністрація 34400.net не несе відповідальності за зміст коментарів